Танки та броньована техніка – ТОП-5 військових автомобілів на OldCarLand 2018

Categories:news
Олексій

28-30 вересня на ВДНХ проходить фестиваль ретроавтомобілів OldCarLand. На нього приїхали сотні різних автомобілів. Серед них є багато військової техніки. Велику її частину привіз Український військово-історичний музей. Пропонуємо 5 найцікавіших зразків військових автомобілів, які показали на фестивалі:

1.       Танк Т-34

Всім відома воєнна “тридцятьчетвірка” приїде на Old Car Land2018. Це наймасовіший радянський танк періоду Другої Світової війни. Передували його виробництву легкий колісно-гусеничний танк “БТ”, а також моделі А-20, А-32 та А-34.

Серед найважливіших достоїнств танка – висока питома потужність двигуна, раціональні кути нахилу броні, потужне озброєння, великий запас ходу – 300-400 км, малий питомий тиск на грунт. Також танк мав просту конструкцію, що полегшувала масове виробництво Т-34, їх обслуговування та ремонт в польових умовах. В Т-34 встановили високоекономічний дизель авіаційного типу В-2. Застосування дизельного двигуна забезпечувало меншу пожежонебезпечність в порівнянні з бензиновим. З весни 1943 року на Т-34 почали встановлювати модернізовану КПП, що істотно полегшило роботу механіка-водія. У тому ж році на все танки стали встановлювати сучасні радіостанції 9Р і переговорні пристрої ТПУ-3біс.

Чітко виділених модифікацій лінійного Т-34 не існувало. Проте в конструкції серійних машин були суттєві відмінності через різні умови виробництва на кожному з заводів. У зв’язку з появою в німців нових моделей бронетехніки, керівництво СРСР запустило в серійне виробництво з 1944 року Т-34-85.  Саме танки цієї версії дійшли до Берліна, і саме вона встановлена ​​у вигляді меморіалу на багатьох постаментах в містах та селах.

2.       БТР-152

БТР-152 почали виготовляти на базі ЗІС-151 з 1947 року. Уже 1950 року нові військові автомобілі взяли на озброєння Радянської Армії. Того ж року розробників автомобіля удостоїли Державної премії.

Автомобіль мав міцний броньовий корпус, що витримував попадання куль калібром 12,7 мм. Для захисту десанту від негоди був знімний брезентовий тент. Двоє дверей були в передній частині машини та одні – в зданій частині корпусу . Штатне озброєння бронетранспортера включало кулемет Горюнова СГ-47. Зовнішній зв’язок забезпечувалася радіостанцією 10-РТ-12.

Бронетранспортер оснастили двигуном потужністю 110 кінських сил. Він розвивав швидкість до 80-85 км/год. БТР мав також різні модифікації: штурмові та командирські варіанти та модель з броньованим дахом.  Масовий випуск БТР проводився з 1947 по 1962 рік.

3. ГАЗ-АА

На Old Car Land приїде ГАЗ-АА –  наймасовіша модель початку 1930-х рр. в СРСР, відома як “полуторка”. Автомобіль випускали в 1932-1946 роках.  Спершу модель була копією вантажівки Ford-AA. Проте радянські інженери змінили креслення, переглянули конструкцію та платформу і вже перший серійний ГАЗ -АА зійшов з конвеєра Нижегородського автозаводу 29 січня 1932 року. Уже до кінця року завод випускав по 60 вантажівок ГАЗ-АА на добу.

ГАЗ-АА мав 4-циліндровий двигун потужністю 40 к.с. Автомобіль міг розвивати швидкість до 70 км/год.  До 1934 року автомобіль оснащувався кабіною з дерева і пресованого картону, пізніше їх замінив метал. Під час Другої Світової війни через нестачу матеріалів вантажівку комплектували лише однією лівою фарою, тільки задніми гальмами і заднім відкидним бортом. Особливістю моделі був пристрій задньої підвіски, де в якості поздовжньої тяги використовувалася штовхаюча труба. Вантажопідйомність автомобіля становила  1,5 т. Найважливіші модифікації: шестиколісний грузовик ГАЗ-ААА, самоскид ГАЗ-410, автобус ГАЗ-0330, газогенератор ГАЗ-42 та ін. За весь час виробництва було випущено 985 000 автомобілів ГАЗ-АА в різних модифікаціях.

У Радянському Союзі більшу частину “полуторок” поступово передали на різні підприємства. Згодом ремонтувати їх було все складніше, і підприємства часто списували стару техніку. Саме тому ГАЗ-АА в хорошому стані – справжня рідкість.

4. ГАЗ-67

Військовий позашляховик ГАЗ-67 широко використовувався під час Другої Світової війни. Солдати ласкаво називали машину “газиком” або “козликом”. Цей автомобіль був модернізацією ГАЗ-64. Його часто використовували як штабний і розвідувальний автомобіль, перевізник піхоти і поранених, а також як легкий артилерійський тягач.  За 10 років виробництва (1943-1953) з конвеєра зійшло біля 93 тисяч ГАЗ-67 .

Військовий автомобіль мав відкритий кузов. В салоні легко вміщалося четверо чоловік. В негоду кузов і дверні прорізи закривали спеціальним тентом .Лобове скло кріпилося до рамки, яка відкидалася вперед або фіксувалася в горизонтальному положенні. Машина мала двигун  потужністю 54 кінські сили і розвивала швидкість до 90 км/год.

Найбільш популярною в лінійці був “бобік” – модифікація ГАЗ-67Б. Основним завданням інженерів було збільшення терміну придатності основних технічних вузлів. Розробники встановили нові підшипники та посилене кріплення підшипників на передні колеса.  У 1948 році звичну грати радіатора змінили штампованої з сімома вертикальними прорізами.

5. ЗІС-5

Вантажний автомобіль ЗІС-5 також приїде на OldCarLand. Він випускався в СРСР з 1933 по 1958 рік.

ЗІС-5 перевозив 3 тонни вантажу і буксирував причіп загальною масою 3,5 тонни. У його вантажній платформі (можна було перевозити 25 осіб. Шестициліндровий двигун був витривалим, його об’єм становив 5.67 літра, а потужність зросла до 73 кінських сил. Кабіна водія не опалювалася і мала примітивну вентиляцію, але була простора. ЗІС-5 не міг похвалитися комфортом для водія, але  він став першим вітчизняним автомобілем з вбудованим компресором для накачування шин. Вантажний автомобіль був простим у комплектації. Він складався з 4,5 тисячі деталей і розібрати або зібрати його можна було, користуючись мінімальною кількістю інструментів.

Радянська “трьохтонка” експортувалась у Туреччину, Іран, Прибалтійські республіки та Монголію. Експортний варіант зовні відрізнявся наявністю нікельованого переднього бамперу. Всього до війни встигли виготовити більше 325 тис. штук, приблизно третина з них пішла у армійські частини.

Раніше Автопогляд повідомляв про Ретрофест 2018, який відбувся у червні. На фестивалі були раритетні радянські “Волги” та старі автомобілі закордонного виробництва.


Надія Поліщук